Blik Op Zeewolde zet in op crowdfunding – innovatieve lezersactie voor behoud krant

Het gaat niet goed met de advertentiemarkt in Nederland. Daardoor hebben vooral uitgevers van gratis huis-aan-huisbladen het moeilijk. Blik op Zeewolde heeft een creatieve oplossing gevonden om het hoofd boven water te houden: lezers kunnen lid worden. Ze nemen geen abonnement – de krant blijft voor iedereen gratis – maar zij tonen met een lidmaatschap hun betrokkenheid bij Blik op Zeewolde én krijgen daar als dank speciale aanbiedingen voor terug.

Max Wolters en Margreet Kranenborg zijn de stuwende krachten achter Blik op Zeewolde, dat uit een actuele website én een maandelijkse krant bestaat. De website is er voor het actuele nieuws en de krant voor achtergronden, interviews, columns en heel veel human interest.

Papieren huiskamer
Vooral dat laatste maakt Blik op Zeewolde een gewilde en populaire dorpskrant. Een soort papieren huiskamer met ruimte voor een lach en een traan. Dorps, zoals het hoort. En ook nog eens gratis. En daar wringt de schoen. Max Wolters: “Sommigen denken echt dat we door de gemeente worden betaald. Maar dat is niet zo, wij krijgen geen steun en worden ook niet gesubsidieerd. Wij kunnen gratis nieuws en achtergronden leveren doordat er op de website en in de krant geadverteerd wordt. Wij bestaan bij de gratie van de adverteerders. En onze adverteerders hebben het zwaar; zelfs nu de crisis achter ons ligt, staan de promotiebudgetten onder druk. Men kiest voor de goedkoopte – en daarmee ook voor de vluchtigheid – van sociale media.”

Crowdfunding
De terugloop in adverteerders noopt ook Blik op Zeewolde tot maatregelen. Zo is de frequentie vorig jaar al aangepast van tweewekelijks naar maandelijks. Maar het einde van de rek is bereikt. Max Wolters: “Daarom kwamen we op de crowdfunding, waarbij lezers ons kunnen steunen, door lid te worden en/of door een eenmalige bijdrage te doen. En crowdfunding zonder tegenprestatie bestaat niet, dus kunnen onze leden gebruik maken van aantrekkelijke maandaanbiedingen van (lokale) winkeliers. Die krijgen bovendien een gratis advertentie, wat samen met de aanbieding meer loop in de winkel zal brengen.” Hebben Max Wolters en Margreet Kranenborg daarmee het Ei van Columbus bedacht? Max Wolters: “We zijn niet uniek in onze situatie. Crowdfunding in de media bestaat al in verschillende vormen. Op deze manier werkt ook De Correspondent, maar met de koppeling naar de winkelier hebben we wel een marketingaanpak die uniek is.”

Huis-aan-huiskrant populair
Over de gehele linie nemen de bestedingen in zogenaamde printadvertenties af, terwijl die van de online advertenties licht doch gestaag groeien. Trekt Blik op Zeewolde niet aan een dood paard? “Beslist niet”, zegt Max Wolters. Hij noemt het Nationaal Onderzoek Multimedia (NIM) van januari 2015 waaruit blijkt dat 91 procent van de Nederlanders wel eens een huis-aan-huiskrant leest, 85 procent van deze lezers voorkeur heeft voor een papieren krant, 72% let op aanbiedingen van winkeliers in huis-aan-huisbladen. Wolters: ”Advertenties in huis-aan-huisbladen hebben wel degelijk effect: 51% van de lezers, zo blijkt uit het NIM, neemt actie naar aanleiding van advertenties in huis-aan-huisbladen.”

Wie lid wil worden van Blik op Zeewolde kan terecht op de website www.blikopzeewolde.nl/lid-van-de-krant. Een lidmaatschap bedraagt slechts € 5,50 per kwartaal. Leden ontvangen daarvoor minimaal zes aanbiedingen, twee per maand. Deze maand zijn er aanbiedingen van Shoeby, Belieder, Tante Kim en COOSA/De Winkeltjes.

 

Leave a Comment